BIELA NOC 2023 – kultúrna udalosť alebo reklama na tabak?

Glo reklama - Biela Noc 2023 Košice

Prečo som na košickej Bielej Noci 2023 zostal šokovaný?

Nie som žiaden právnik ani lobbysta. Avšak vo svete tabakového priemyslu, presnejšie vapingového, sa pohybujem viac ako päť rokov.

Čo je to vlastne Biela Noc?

Profiluje sa ako kultúrno-umelecká udalosť pre širokú verejnosť, pre všetky vekové kategórie. V meste sa objavia umelecké inštalácie a občania ich majú prechádzať podľa mapky. Niektoré sú zdarma, niektoré za vstupné. Táto bola zdarma, a vlastne to najväčšie, čo som na Bielej Noci 2023 videl…

Prichádzam do Kulturparku. Už z diaľky vidím niekoľkometrové blikajúce farebné kruhy, sprevádzané hudbou a parou. Kopa ľudí, kopa detí, mnohí si to natáčajú, fotia. Detičky sa tešia zo svetielok a hudby.

Pozerám bližšie, všade je logo GLO. Neviete, čo to je? Je to zariadenie na zahrievanie tabaku. Vlastne Iqos, ale od iného výrobcu. Tentoraz to nie je Philip Morris, ale British American Tobacco. Ide teda doslova a dopísmena o tabakový výrobok.

Neverím vlastným očiam, že hneď vedľa je v rámci atrakcie akási predajňa či showroom. Ideme okolo, a už nás hostesky oslovujú a pokúšajú sa nám GLO vnútiť.

Reklama na tabak je protizákonná, no ide aj proti etike a fair play. Prečo?

Tabakové a pridružené výrobky majú v EU zakázanú reklamu. Ako majiteľ malého vapeshopu to vnímam a rešpektujem už od roku 2017. Žiadne reklamy na google, na facebooku, na instagrame, nedajbože v rádiu či telke, žiadne plagáty…

Spomínam si aj na to, ako nám jedno košické kultúrne centrum v deň konania zrušilo malý komunitný vapezraz pre 20 ľudí – s tým, že propaguje fajčenie. Dnes si ľudia z podobných kruhov podávajú ruky s nadnárodnou tabakovou spoločnosťou.

Rešpektujem zákaz reklamy pre vaping, pretože to dáva zmysel. Hoc vaping považujem za morálne čistú cestu, ako sa zbaviť fajčenia tabaku, cigariet či iqosov, rešpektujem že ľudia sa o vapingu musia dozvedať neoficiálnymi cestičkami. Siedmy rok fungujem vo vape biznise úctivo bez reklám.

Moju pointu už chápete. Kde sú peniaze, kde sú právnici, kde sa podajú tie správne ruky, tam sú zrazu tabakové výrobky podstrkované celému mestu v rámci oficiálnej “kultúrnej” udalosti.

Že bolo na akcii množstvo detí a tínedžerov, to nespomínam náhodou. Deje sa tu výchova budúcej generácie spotrebiteľov, potenciálnych fajčiarov. Až sa o pár rokov budú rozhodovať pre značku svojho zariadenia, GLO môže v mozgu vyvolať veľmi príjemné asociácie s časmi bezstarostného detstva. Ak vám to znie šialene, pravdepodobne marketing nepatrí medzi vaše hobby. To je v poriadku, aj preto píšem tento článok a pokúšam sa vysvetliť prosté súvislosti.

Tentoraz nie je priestor na diskusiu, či je horšie vapovať liquidy alebo inhalovať záhadnú tabakovú hmotu, ktorá zapácha ako prdy. Môj názor poznáte, sme predsa na vapeklub.sk.

Záver

Podčiarknime to. Témou je propagácia a etika v reklame. Nie, nemám silu a chuť podávať žaloby a viesť boj s nadnárodnou spoločnosťou. Tento článok som napísal najmä preto, že cítim povinnosť zaznamenať, čo sa deje v Európskej Únii a na Slovensku. Ako môže byť desať rokov zakázané propagovať fajčenie či vaping, a zrazu sa na verejnej udalosti pre všetky vekové kategórie objaví megalomanská atrakcia a komerčný stánok GLO?

Je to podľa vás fér? Je to podľa vás v poriadku?

Píšem krátku sťažnosť sem do Rady pre reklamu. Môžete spraviť to isté, nech nás je počuť. Dajte vedieť na svojich sociálnych sieťach alebo v našej FB skupine, akú odpoveď ste dostali a či vôbec.

Pomôcka: v kolonke Zadávateľ uveďte: British American Tobacco.

Pridajte sa k sťažnosti TU, zaberie len minútku

Update: 9.10.2023 som tento článok poslal aj do Európskeho Parlamentu a o vysvetlenie požiadal Mesto Košice.

December 2023: veci sa pohli

Ak máte radšej videá ako čítanie, nech sa páči:

Dnes 13.12.2023 prišlo mne (aj ďalším sťažovateľom) vyjadrenie od Rady pre reklamu. Je to 4-stranové PDF, ktoré sa vám nechce čítať, tak tu to zhrniem do bodov, ku ktorým sa následne vyjadrím.

Súhrn arbitrážneho nálezu:

  1. Reklama na Glo na Bielej Noci JE v rozpore s kódexom ✊
  2. British American Tobacco (BAT) sa k tomu vyjadruje. Vraj som konkurenčný subjekt. Vraj ide o nekalosúťažnú kampaň z mojej strany, keďže v tomto blogu som vyzýval ľudí k aktivite a ide o koordinovaný útok.
  3. BAT sa vyhráža, citujem: nútený zvažovať a podnikať všetky potrebné právne kroky voči iniciátorovi tejto nekalosúťažnej kampane, ako aj akýmkoľvek ďalším spoluúčastníkom.
  4. Nasleduje celá strana slovičkárenia a nešikovných právnych kľučiek – o tom, čo je a nie je tabakový výrobok. Napríklad že ich zahrievané záhadné hmoty sa nefajčia, nešňupú, necmúľajú ani nežujú a jedna dokonca neobsahuje nikotín.
  5. Komisia kecy z bodu 4 absolútne osmieva. Ďakujeme.
  6. Záver komisie k tejto reklame: vyzýva k zamedzeniu jej ďalšieho šírenia v predmetnej podobe. S trochou optimizmu a vína: VYHRALI SME.

Vyjadrujem sa k nálezu:

  1. Jasné, že reklama je neetická a v rozpore s kódexom. Tu by som rád pozdravil aj anonymného admina FB stránky Biela Noc, ktorý zo svojej  tajnej ulity napísal sebavedomé vyjadrenie, ako je všetko v súlade so zákonom.
    Rád by som pozdravil aj košický magistrát, ktorý sa tváril, že môj e-mail nevidí a že sa to utopí – ako mnoho neprávostí v našom kraji.
  2. „Konkurenčný subjekt“ – to mi odbilo dekel. Ja s mojim blogom Vapeklub, ktorý som vymyslel na brigáde na vrátnici, som konkurenčný subjekt pre nadnárodného giganta, ktorý vznikol v roku 1902 a zamestnáva cez 50 000 ľudí. A Jožko z Valalík čo maľuje ploty popri štúdiu na strednej škole je konkurent pre STRABAG. Čo na tom, že ani nepredávajú to isté.
    Neviem, koľkí právnici BAT sa tomuto venovali, ale asi čím viac hláv, tým viac hlúposti.
    A to, že som vyzýval čitateľov k nepokoju? JE TO TAK – úrady sú často zaneprázdnené a skúsenosti nás občanov vravia, že konajú pomaly, ak vôbec – preto sa spravodlivosti dočkáme len zriedka. A práve na to sú tu blogeri, sociálne siete, práve na to má slúžiť internet – aby sme zdieľali názory a organizovali sa v záujme dobrých myšlienok a lepšej spoločnosti.
  3. Vyhrážky právnymi krokmi voči tým, ktorým sa reklama nepozdávala. BU BU BU, všetci čakajte predvolanie na súd. Ja sa naňho teším. Ďuriho blog vs. British American Tobacco. Napíšem do všetkých médií. Lepšiu reklamu som v živote nemal. Vlastne vo svete, kde je zakázaná reklama na menej škodlivé alternatívy fajčenia mi to vychádza ako vďačná možnosť prezentácie. A keďže viem, kde je pravda, budem aj dobre spať.
  4. Slovičkárenie. Topiaci sa aj slamky chytá. Popravde, tiež ma štve nejasná definícia a zaraďovanie tabakových výrobkov. Lenže tie od British American Tobacco, narozdiel od vapingu, skutočne tabak obsahujú, tak načo slovičkárenie. Sami vedia, že je to záhadná hmota, ktorej zloženie radšej ani nezverejňujú. Hlavne že ju agresívne distribuujú.
  5. Ďakujem komisii, že je príčetná.
  6. VYHRALI SME? Na žiadnej ďalšej verejnej udalosti na Slovensku by ste už nemali stretnúť tú GLO opachu, pri ktorej sa fotia deti, ako to krásne bliká a dymí. A keď sa tak stane, napíšte mne alebo opäť rovno Rade pre reklamu. Neviem, čo je zlé na tom, keď bloger dá vedieť, ktorý úrad v prípade neprávostí kontaktovať a vyzve ľudí k aktivite.

Ďakujem za váš záujem, tu článok zatiaľ ukončím, je 21:58 a sľúbil som že do desiatej bude von.

Som rád, že som bloger v teplákoch a nie právnik v obleku, čo musí klamať pre peniaze.

Záver?

Ako som napísal v úvode: mojim cieľom nebolo moralizovať, ako poukázať na to, že pravidlá by mali platiť pre všetkých. Nemôže tu prísť nadnárodný gigant a hrať si podľa svojich, len preto že si na magistráte podal tie správne paprčky.

Pre mňa je výsledkom najmä precedens – ak je teda jedinou sankciou „miliónovej“ reklamy napomenutie „Nech sa to neopakuje“, poďme do toho smelo aj my. Koniec koncov – ide o produkty, ktoré ľuďom ponúkajú menej škodlivú alternatívu fajčenia.

Verím, že toto ešte záver nie je a príbeh bude pokračovať.

Pripomínam, že celé vyjadrenie Rady pre reklamu sprístupňujem na tomto linku.

8 komentárov k “BIELA NOC 2023 – kultúrna udalosť alebo reklama na tabak?

  1. Pali píše:

    Buď našli v zákone cestičku, alebo je to natoľko rentabilné, že nejaká trápna pokuta ich nezaujíma. Zaujímalo by ma, či inštalácie prechádzali aj nejakým schvaľovacím procesom. Okrem toho z každej druhej trafiky na mňa svietia farebne usbčka a u nas v potravinach majú na dverách hrdo vylepené, že roztomilé jednorázovky sú v ponuke. Mňamka. Rodičia dostávajú ku klasickým cigaretám za nákup darčeky. Nakoľko je čo povolené, to neviem, čo je verejný záujem ohľadom dymiacich výrobkov už nerozumiem. Ľudia nefajčte, neinhalujte, ale fajčte a inhalujte. Podporíte doktorov, aj štát. V konečnom dôsledku sme všetci národu prospešní, kedže prispievame a prispievať budeme.
    Na odľahčenie : https://www.youtube.com/watch?v=eOIMTAm4gJE
    … ked nás už aj tie dane čakajú

    • ĎURU píše:

      Veruže by si to zaslúžilo aspoň pokutu. Aj keď tá by bola vzhľadom na tržby multikorporácie tiež výsmech. Takže nakoniec v poho. Naserie len to, že človek musí osloviť X miest a vyhecovať XY čitateľov, aby sa vôbec niečo pohlo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.