E-shop bez odpadu? A prosím, rozbaľuj poriadne.

Dnes je (chvalabohu) moderné podnikať ekologicky mať ekologický e-shop a tak ďalej. Ja som sa však rozhodol ísť s vapeklub.sk touto cestou už dávnejšie, postupne a úplne prirodzene. Pozrieme sa dnes zas trošičku do zákulisia.

Možno aj vám sa stalo, že z nášho e-shopu dostali hoc bezpečne, tak na pohľad nie celkom pekne zabalenú zásielku.

Neberte to tak, že si vás nevážime.

E-shop bez odpadu? Ako recyklujem na vapeklub.sk

 

Balenie zásielok

Začal som totiž pri expedícii využívať úplne všetko: krabičky z 10-packov liquidov, príchutí, drôtikov… Či dokonca kusy kartónu, ktoré sa dajú poprehýbať a zalepiť páskou, čím vytvoria kvázi krabičku.

Stále je však mojou prioritou hygiena. Pokiaľ niečo nie je úplne čisté, nepoužijem to a letí to do smetia. Hygiena by mala byť prioritou každého e-shopu, no vapeshopu obzvlášť, hlavne ak predáva aj DIY príslušenstvo ako fľaštičky, pipetky, lieviky…(Inak, to by ste sa čudovali, aké sú niektorí dodávatelia prasatá? a dodnes ma to vytáča).

No späť k veci: Odkedy fungujem cca mesiac v novom sklade, vyniesol sa jeden jediný smetný kôš, aj to len preto, že v ňom bol citrón, ktorý sa zapáčil muškám. Vrece „na plasty“ (samozrejme triedim) stále nie je plné.

Veľké krabice, v ktorých nám prichádza tovar, potom využívam ako „prepravky“ – dávam v nich kuriérom expedíciu (kopu drobných krabičiek, aby sa mu to lepšie nosilo) a oni to verímže v depe dajú do zberu papiera. Alebo ich využívam v našom novom veľkoobchode – chodia v nich veľké zásielky do partnerských vapeshopov.

Ani štipka nazmar! Chcem tým povedať, že Vapeklub neprodukuje (takmer) žiaden odpad –  určite nie viac, ako je nutné minimum.

Tesnenie zásielok

Kedysi som dokonca vôbec nenakupoval tesniaci materiál – vystačil som si s tým, ktorý prichádzal v krabiciach od dodávateľov – väčšinou ho tam bolo veľa, keďže pri veľkých krabiciach je ťažšie rozmerovo sa trafiť, a tak často vznikne prebytočný priestor.

Ako však náš e-shop rástol, samozrejme to prestalo stačiť. Tak kupujem 100 metrové rolky klasickej bublinkovej fólie. Tu ešte mám čo zlepšiť, a ak nájdem cenovo dostupnú, ale hlavne rovnako spoľahlivú alternatívu, rád na ňu prejdem. Ak u nás však nakupujete, tak isto viete, že tesním so všetkým, čo sa dá. Všetok potenciálny tesniaci materiál hádžem do mega krabice, ktorú mám vedľa baliaceho stola.

Lepiaca páska (odtiaľ potiaľ)

Jasné, sú tu ešte nejaké detaily ako napríklad lepiaca páska – teraz sú moderné také tie „eko“ papierové, no skúšal som ich, a nielenže slabo držia na kartóne, no hlave NA NICH zle držia expedičné štítky – pri malom balíku sa tak štítok z modernej eko-pásky ľahko zlepí a verte mi, že problémy a kompenzácie spôsobené stratenou zásielkou majú horší ekologický dopad, ako používanie klasickej pevnej lepiacej pásky. Nevraviac o ekonomickom dopade – finančných aj časových nákladoch pre e-shop. Prepravnej spoločnosti totiž nestačí povedať „stratili ste balík a boli v ňom veci za 50€. Chcú doložiť všetky nadobúdacie faktúry, takže v praxi je to prehrabávanie sa v PDFkách spred roka, že kde si kedy tú a tamtú položku kúpil. K stratenému či poškodenému balíku, kde bolo povedzme 10 produktov, tak musíš nájsť bežne 10 faktúr, a prehrabávaš ich stovky. To nechceš!

Aby som tu neznel ako svätý spasiteľ, úprimne poviem, že recyklácia je win-win riešenie, keďže recyklácia principiálne väčšinou šetrí náklady. Tu sa ušetrí krabička, tam bublinka a 30 centov je na svete.

Flexibilná cena dopravy – spása naša

Od začiatku prevádzkovania e-shopu ma úprimne štvalo, keď si niekto objednával 1 sklíčko, 1 liquid, 1 žhaviacu hlavu, 1 prázdnu fľaštičku…

Vyjadroval som sa k tomu aj na Facebooku. Zlé jazyky si to opäť vysvetlili po svojom a začali šíriť, že si nevážim drobné objednávky a všetkých zákazníkov.

Ako je to naozaj: dopravu som dával kedysi za kamarátske 3€ a náš shop za zásielku platil reálne cez 4€ (a to ešte nepočítam hranicu dopravy „zadarmo“)
Prichádzali objednávky na 1 liquid alebo 1 sklíčko, kedy celý „zisk“ zhltol ten rozdiel, a na konci dňa som zistil, že som pracoval zadarmo, a ešte ma nejaký blbec bude na FB opľúvať, lebo som vyzval ľudí k zamysleniu = robeniu väčších nákupov…

Popravde ma to sralo od začiatku aj principiálne. Zodpovedný človek si totiž uvedomuje, že planéta tu nie je na to, aby slúžila mne zopár rokov. Proste mi prišla extrémna chujovina, aby +1 dieselová dodávka jazdila niekam do malebnej slovenskej obce, lebo niekto potrebuje náhradné sklíčko, ktoré inde nevie zohnať – pričom ostatné veci na vaping si objedná z iného shopu, aby ušetril 2€ ? Alebo aby nepodporil? Alebo nechápem prečo. Prestáva vapovať, že jediné čo potrebuje je sklíčko a je mu jedno, že zaplatí viac za dopravu? A že o pár dní bude potrebovať ďalšie veci?  Proste mi to celé prišlo proti zdravému rozumu.

Po dlhom technickom boji sme to vyriešili. E-shop odteraz počíta cenu dopravy podľa hodnoty vášho košíka.

Čím viac nakúpiš, tým väčšiu časť dopravy uhradí náš e-shop.

Odstupňovali sme to po 10€. Prehľad cien nájdete vždy v sekcii Doprava a Platba.

 


 

Ak tiež prevádzujete E-shop, či podobne sa pokúšate na Slovensku podnikať, skúste aj vy trošku ušetriť našu planétu, verím že ste v tomto článku našli nejakú inšpiráciu.

Viem, že môj blog a FB čítajú (alebo skôr lešujú) aj ostatné vapeshopy, tak reku už keď opakujú kadečo, mohli by aj toto.

Inak, až teraz, pri kontrole článku som si uvedomil, že som sa celý čas obišiel bez „moderného“ pojmu zero waste :D.

Ešte tu dnes krátko rozoberiem jednu tému.

Ja precízne balím, ty precízne rozbaľuj - vapeklub.sk

 

Ja precízne balím – ty precízne rozbaľuj.

Prosím, vždy poriadne prezrite celý balík, kým krabicu zahodíte.

Drobné citlivé produkty ako napr. vzorky aróm alebo špirálky balené v skle totiž buď obaľujem do fólie, alebo častejšie: šupnem do krabičky od iného produktu, napr. liquidu.

Dejú sa nám však rôzne príbehy, ktoré sa počas rokov opakujú. Povedzme si štyri.
(Prosím neberte to ako nejakú výčitku vám, sú to proste nedorozumenia, a týmto článkom sa pokúsim im trochu predísť)

  • Už druhýkrát som si objednal vzorky aróm a zas v balíku nebola ani jedna.
    – Nuž určite tam boli, pamätám ako som ich obmotával bublikovou fóliou, aby cestou nevytiekli.
    -Aha, tak ja som si myslel, že to je len výplň, a už som všetko zahodil?
  • Prišli mi síce sklenené fľašky, ale neprišli mi k nim pipetky.
    – Pipetky som balil do zatváracieho sáčku a následne obmotal bublinkovou fóliou, aby sa nepoškodili.
    – Aha, už som všetko zahodil, teraz mám fľašky bez pipetiek.

✔️Nuž a tak radšej balíme do tých krabičiek, napríklad od liquidov, žhaviacich hláv… Ani to však nepomáha.

  • Poslal si mi omylom nejaké žhaviace hlavy, ja som si žiadne neobjednával. Pošlem ti ich nabudúce naspäť.
    Nuž poslal, a ja idem pozrieť, že koľko je v tej krabičke hláv, a ani jedna – sú tam objednané vzorky – zas bol VK za chuja čo nedodáva vzorky 🙁
  • Objednal som si špirálky, ale namiesto toho mi prišiel nejaký liquid.
    – Otvorte prosím krabičku, vnútri sú tie špirálky – aby sa pri preprave nepoškodili a nerozsypali.
    – Liquid som nechal doma. Už som na chate a som tu bez špirálok.

…nuž takéto rôzne príbehy a prípady sa občas stanú. Ja viem, dali by sa nakúpiť špeci krabičky na drobnosti, ale mojim cieľom je recyklovať a využívať všetko, čo sa dá, ako píšem vyššie.

Prosím, prezerajte balíky poriadne, resp. overte si, či naozaj ide o omyl, kým všetko zahodíte. ?

Inak ani nechcem pomyslieť na to, koľko darčekov tak mohlo skončiť v koši?

Ták vám ďakujem za prečítanie, verím že vám článoček niečo dal, aj keď sa netýkal priamo vapingu.

A ďakujem hlavne za podporu. Hoc komunita a blog vznikli oveľa skôr, tak…

29.8.2020 náš E-shop započal štvrtý rok života!

 

3 roky E-shopu vapeklub.sk ! Ďakujeme! Začíname štvrtý rok.

 

Možno ste na sociálnych sieťach zachytili, že od augusta sídli v nových priestoroch, v ktorých sa pracuje omnoho lepšie – akoby mi niekto rozviazal ruky. Aj vďaka vašej podpore ich verímže budeme stíhať platiť. Sťahovanie už bolo nevyhnutné hlavne z dôvodu nedostatku miesta na tovar. Keďže ako možno viete, moje heslo je vlastný skladto znamená, že na našom e-shope nemôžete objednať nič, čo nemáme „v ruke“ (ak zrovna nenastane nejaký preklep v skladových zásobách).

Stále sa neprestávate pýtať na kamennú predajňu. To je však nie je úplne ľahký krok, keďže od začiatku som tlačil všetku silu do „online“ shopu, ktorý vďaka tomu funguje celkom precízne. Radšej robiť jednu vec a poriadne, ako dve ktoré by boli bordel. A to aj za cenu nižšieho zisku.

Otváranie kamenného obchodu, ktorý by fungoval paralelne s e-shopom nie je lúsknutie prstom. Zatiaľ ostávame online s expresným doručením do oboch našich republík.

Tak díky!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.