Ako už nerobím (vape) súťaže na Instagrame

Najlepšie príbehy píše sám život. O toto sa proste musím podeliť. Hoc sa to netýka priamo vapingu, ale skôr marketingu. Ako sa môžu súťaže na Instagrame zvrhnúť? Verím, že sa pobavíte, i vytočíte..

Na úvod ozrejmujem, že hoc by som nemusel, tak si na 100% vážim každého súkromie, preto v článku budú všetky mená i fotky zamlčané, všetko je anonymné. Preto ak tu nájdete seba, nemáte čo plakať – nikto nevie, že ste to vy.

V slovenskom marketingu, ktorý je plný slizu v štýle „milí priatelia“, „mrzí nás vaša skúsenosť, ale naše ? nesmrdí“ a podobne, sa to veľmi nenosí…

…ale občas je čas nasypať si popol na hlavu, priznať si chybu. A to teraz spravím.

Dogabal som instagramovú súťaž.


 

Povedal som si: Dajme to tentoraz na hype – prilákajme čo najviac ľudí.

A to bola chyba.

Použil som #heštegy ako napríklad #instasutaz #rozdavacka #sutaz #giveaway – a to bola chyba.

Vo výsledku to prilákalo ľudí, ktorí sociálnu sieť vnímajú ako spôsob dostať sa k niečomu zadarmo.

Ani som nevedel, že takí ľudia existujú. Denne sa zapájajú do 10 súťaží, ich profily sú plné súťaží, strašne túžia dostať niečo zadarmo, bez ohľadu na to, či to využijú, potrebujú… hlavne dostať niečo zadarmo. A potom? Asi to budú predávať cez inzeráty, alebo to dajú deťom na hranie? Tí ľudia nie sú v núdzi, sú chamtiví. A vlastne o tom je tento článok.

 

Ako sme spustili súťaž

sutaz-instagram-dogabal-som

sutaz-zadanie

 


 

Každý iba 1 koment prosím

Pravidlo každý iba 1 koment bolo hrach na stenu. Súťažiaca pooznačovala celý svoj Giveaway Gang..

 

len jeden koment censored

 

Asi logika „čím viac komentov, tým väčšia šanca“. Lenže my pri losovaní filtrujeme duplicitných účastníkov, ktorí takto podvádzajú. Ak si myslíte, že toto je trochu psycho, čítajte ďalej.

 

Cena bola v hodnote asi tak 70€, čo nie je málo, ale aj tak… išlo o DIY vape sortiment, ktorý náhodný užívateľ instagramu prosto nevyužije, pokiaľ nie je vaper, ktorý vie pracovať s bázou, boostermi a príchuťami. Preto ma šokovalo, ako sa ľudia  dokážu chytiť na čokoľvek, čo je zadarmo.


 

Prečo som výhercu musel losovať 3 dni

Súťaž bola jednoduchá. Avšak jasne vymedzená ako 18+. To ale nebránilo kidom, aby sa zapojili, že áno.

 

Prvý vylosovaný

Presnejšie prvá..

Podľa fotiek na profile mohlo ísť o dieťa.. ale OK, filtríky a zvieratkovské rámečky môžu klamať.

Druhá indícia, profil mal len zopár fotiek, a na polovici z nich boli sladkosti, na druhej súťaže.

Profil mal vo svojej instastory v ten deň asi 10 súťaží. Od nábytku cez kozmetiku až po vape. Ona chce vyhrať úplne všetko. Zdá sa, že nič iné ani nerobí. Takto dnes mladí „podnikajú“ na instagrame, namiesto toho aby niečo tvorili, ale OK, moralizovať budem v závere.

Hlavný problém nastal až pri komunikácii.

prva-vylosovana-insta-sutaz

 

Po oznámení, že vyhrala, nastalo zdĺhavé doťahovanie. Vraj aký dôkaz potrebujeme. Ona doklad nepošle a to ani časť dokladu. No normálne asi Vapeklub.sk potrebuje falšovať občianske, podvody sú naše heslo…

Nastala odmlka. Čas plynul. Ubehol ďalší poldeň. Súťažiaci čakali a admin bol za debila…

 

prva-vylosovana-insta-sutaz2

 

A takto sme skončili. Spolu s rámečkami, sladkosťami a touto komunikáciou, výhru nebolo možné odoslať.


 

Druhý vylosovaný

Až teraz začne ísť do tuhého.. pri druhom profile nebolo možné zistiť ani pohlavie.

Meno profilu bol úplný nezmysel, profil nemal absolútne žiaden obsah – slovom nula fotiek, nula postov, nič. Profil zjavne vytvorený len na vymetanie súťaží…

Áno, bol som vytočený, že súťaž bola pre fanúšikov a vyhrá to nejaký špekulant. Ale čo už, pravidlá sú pravidlá. Keďže som bol vytočený, nezačal som komunikovať veľmi s láskou. To už ale pracoval môj šiesty zmysel predajcu 18+, lebo poznám správanie detí na nete a nespratníkov vyňuchám.

druhy-vylosovany-insta-sutaz1

 

Vzápätí mi sebavedomo poslal adresu pre odoslanie výhry.

Tak som si v utorok ráno, pred odoslaním opýtal doklad o plnoletosti. Vraj nemôže poslať, lebo je v práci a vraj poobede pošle. OK.

druhy-vylosovany-insta-sutaz-x

Večer mi konečne prišla fotka občianskeho preukazu, ktorý ale patril nejakej žene a čuduj sa svete – adresa pre odoslanie zmizla (funkcia Zrušiť odoslanie správy). A začali bájky o „spoločnom účte“..

 

druhy-vylosovany-insta-sutaz2

 

Doplo mi, že chytrákovi poslúžil občiansky mamy alebo nejakej pani, a že niekto zo mňa robí hlupáka. Tak som pritvrdil..

 

druhy-vylosovany-insta-sutaz3

 

Po odpovedi „Veľmi dobrú, dobre sa s ňou narába“ som už vedel, že niekto zo mňa robí nie hlupáka, ale chuja.

A už aj druhá strana cítila, že je odhalená…

 

druhy-vylosovany-insta-sutaz4

 

Áno, užívateľ začal plynule meniť pohlavie.

Nebojte, už sa blížime ku „šťastnému“ koncu.

Zvoní mi Instagramový video-hovor. Som za volantom.
Parkujem, volám späť.
Užívateľ vypína obrazovku, nechce byť videný.

Na linke je nejaká dospelá pani. Bol to jeden z najtrápnejších telefonátov, čo si pamätám..trvalo to asi 10 minút.

Vraj do súťaže sa zapojil jej syn (už nie brat), ale keďže sú spoločná domácnosť, tak si ona praje poslať ich zaslúženú výhru. Mohol som ju rovno poslať kade ľahšie, že výhru posielam len súťažiacim, ktorí splnili podmienky. A hovor ukončiť. Ale ja nie som taký. Chcel som jej to celé vysvetliť.

Bol som v nechutnej situácii, kedy som musel povedať „nedám“, na čo nie som zvyknutý. Ale vy asi chápete, že to nebolo o skupáňstve. Šťavy je dosť. Nebolo to ani o princípe. Bolo to o bezpečnosti…

Pani bola sprvu neoblomná. Zafungovalo až moje vysvetlenie, čo je to longfill.

– Výhra je polotovar, s ktorým treba vedieť pracovať, nie sú to hotové liquidy..

– Ale ja som fajčiarka a chcem skúsiť elektronické fajčenie.

– V tom prípade potrebujete elektronickú cigaretu, do ktorej si náplň nalejete.
Okrem toho, výhra nie je náplň, ale polotovar, ktorý musíte nariediť pomocou bázy a boosterov – ak téme nerozumiete, tieto produkty vám budú úplne zbytočné… je to, ako keby ste vyhrali napríklad kolesá na auto, ale nemali auto.. súťaž bola určená pre vaperov.. ja vám to pošlem, ak na tom trváte, ale verte mi, bude vám to nanič, ani na FB to nemôžete predať, je to zakázané…

Tu už pani začala poľavovať a začala chápať. Akože fakt som sa cítil ako blbec, nechcete zažiť ten pocit, kedy nadržanému „výhercovi“ odmietate poslať výhru… veď ja som naopak zvyknutý ľuďom vychádzať v ústrety.

V tom som v telefóne začul zvuky pištiaceho malého dieťaťa. A došlo mi, že pani má doma okrem súťažiaceho nespratníka aj malé dieťa. A predstavil som si ten scenár, ktorým sa EU oháňa vždy, keď obmedzuje vaping.

Áno, dieťa nájde pekné farebné fľaštičky s tekutinou, ktorá vonia ako ovocný džúsik, cucne si z tohoto džúsiku a problém je na svete, zajtra budeme v Krimi Novinách TV Joj. Došlo mi, že tento scenár je vlastne celkom reálny, a ja nechcem byť jeho súčasťou.

– Ak máte doma malé dieťa, celé to môže dopadnúť veľmi zle…ešte sa niekto otrávi. Tieto produkty naozaj patria do rúk len skúseným používateľom…pochopte ma, ja nechcem mať na krku problém, za to že som chcel niečo rozdať v súťaži, ktorú už dnes ľutujem, že som vôbec vyhlásil…

Menej bolestivá varianta bola, že by vzal longfilly do školy starší syn, aby frajeroval, a s kamošmi si naliali čistú PG arómu do nejakej Smok Mrakotronky a rozleptali si zuby.. Ale díky pekne..

Pani dostala rozum a výhry sa vzdala. Hurá! Napísal som jej, že ak chce naozaj skúsiť vaping, dostáva u nás na shope zľavu 50%, a tak by mohla mať Caliburn s prvým liquidom za nejakých 15€ s dopravou zadarmo. Už neodpísala. Škoda. Ja by som jej ten Caliburn aj daroval, možno by prestala fajčiť.


 

Tretí vylosovaný

Bol konečne dospelý vaper, ktorý má reálny profil s reálnymi fotkami. Presne takým bola naša súťaž určená. Keďže výherca asi nie je na chladivky, a má toho doma plnú skriňu, rozhodol sa výhru prenechať inému súťažiacemu, čo je milé gesto, a ďalší z mnohých dôkazov, že okolo Vapeklubu vznikla skutočná komunita. Presne opačný prístup ako majú chamťáci.

 

Celý tento otrasný scenár trval 2 dni, počas ktorých sa mi kopila robota. Prišli desiatky noviniek, na ktoré som mal robiť popisky, no namiesto toho som sa naťahoval s chamtivými deťmi a teraz dávam dokopy tento článok. Lebo keď raz mám potrebu vaperskému svetu niečo povedať, nemôžem inak.

Práve mi volali z Imperie, že meškáme s preceňovaním. Jo, bude sa zdražovať. Súťaž medzi vapeshopmi totiž zašla tak ďaleko, že sa produkty Imperia predávali takmer bez zisku.

 


 

Záver

No ako by som to zhrnul?

Čo z toho vyplýva pre mňa?

Už žiadne povrchné losovacie súťaže pre verejnosť. Rozdávačky už budeme robiť viac pre komunitu.

Pamätáte na tú instasúťaž, kedy každý musel spraviť vapefotku a tagnúť Vapeklub? To bola parádna tvorivá súťaž. Tešili sme sa z originálnych estetických fotiek. A hoc bolo menej súťažiacich, o to väčšiu šancu mali vyhrať. A malo to hlavu aj pätu.

Alebo FB súťaž o najväčší vapebordel na stole. To bolo srandy. Robíme ju každý rok na FB stránke Vapeklub.

 

Čo z toho vyplýva pre všetkých?

Súťaže na sociálnych sieťach púšťajú z vodítka ľudskú chamtivosť. Rýchlo nahrabať čo najviac vecí zadarmo, aj keby mi mali stáť v skrini a zavadzať v šuflíku. Je to otrasné. Vedel som, že to takto je, ale skutočne som si to uvedomil až včera, keď som tejto mentalite stál zoči voči.

Nie, netýka sa to len mladých… vymetač losovaní nemá vekové hranice.

Rastie nám tu však generácia detí ktoré si takto chcú zarobiť. Namiesto toho, aby išli na brigádu, alebo sa venovali kresleniu, hudbe, písaniu, športu, alebo aspoň tomu foteniu na instagram… čomukoľvek v čom raz môžu byť dobrí…

…tak oni sa radšej venujú súťažiam.

Chcú byť dobrí v losovacích súťažiach?

Ono je to fakt asi taká blbosť, ako byť dobrý v stieraní žrebov.

Prosím, veďme trochu mladú generáciu, nech z nich nevyrastú chamtivé trosky.

2 komentáre k “Ako už nerobím (vape) súťaže na Instagrame

    • ĎURU píše:

      dík 🙂 Hah toto „prípadová štúdia“ by mi ani nenapadlo 😀 Ale ver tomu, že to bolo peklo 😀 Teraz chystám ďalšiu súťaž a už som sakra opatrný.

Napísať odpoveď pre ĎURU Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.