Vape batérie – mýty o kapacite

Vape Batérie - mýty o kapacite. Blogpost na vapeklub.sk

 

Nedávne hoaxy o batériách LG a ich pofidérnej kapacite

Zdravím všetkých čitateľov, ktorých tento článok zaujal. Keďže nedávno sa nám objavili klamlivé, respektíve nesprávne informácie ohľadom merania celkovej kapacity našich LG HG2 batérií, tak mne ako vyštudovanému elektrotechnikovi tento problém nedal a pozrel som sa mu bližšie na zúbok. Niečo z komentárov:

LG HG2 - mýty o kapacite

Reagujem hlavne kvôli nesprávnym informáciám, kde údajne batérie sú nekvalitné, majú oveľa menšiu kapacitu a ľudia ich doma merajú multimetrom alebo pomocou smart nabíjačiek.

Zameriame sa na tieto body:

  1. Li-ion Batérie LG HG2
  2. Funkcie “smart” nabíjačiek Golisi
  3. Ako správne merať a ako funguje meranie celkovej kapacity baterky Li-ion / Li-pol
  4. Záver


 

1. Batérie LG HG2

Lacnejšie=(ne)kvalitnejšie? V provom rade si treba uvedomiť, že ja obrovský rozdiel pri Li-ion batériách nevidím a je jedno či ide o výrobcu Sony alebo LG. Sú to kvalitné batérie od popredných výrobcov, ktorí na trhu fungujú zopár desaťročí. Preto by som to nenazval zavádzanie výrobcom.

Samozrejme pri týchto batériách veľa záleží na spôsobe ich uskladňovania, dobíjania a používania. Samotné dobitie batérie závisí od toho, ako predtým bola vybitá.

Veľký vplyv na jej celkovú kapacitu má jej rok výroby, bavíme sa ale o rokoch kedy baterka je staršia ako 5 rokov (napríklad) a takisto ako je uskladňovaná. Ideálne bez slnečného žiarenia, v izbovej teplote, suchom mieste, nabitá do polky.

To však môžem za Ďulu napísať, že batérie sú dodávané od veľko-predajcov, ktorým tieto batérie nestoja na sklade, na paletách, ale rovno z výroby putujú cez nich ďalej. Taktiež batérie u nás sú skladované na zakrytom suchom mieste kde sa batérie dopĺňajú až keď ich množstvo v sklade klesne na minimálnu hodnotu, tým pádom sa nestáva, že zákazník dostane baterku zo šuplíka, ktorá tam leží 3 rok.

Takže v skratke nejde o “čínske” batérie ktoré by boli od výrobcu nekvalitné. Ani o manipulovanie s nimi a skladovanie vo veľkoobchode / maloobchode, ktoré by malo vplyv na ich kapacitu.

Chcel by som uviesť na pravú mieru, že celkovú kapacitu týchto batérii doma na multimetri len tak nedomeráte. A nie, nedokážu to ani “smart” nabíjačky od výrobcu Golisi, ako si mnoho ľudí mylne myslí.


 

2. Smart nabíjačky Golisi

Tieto nabíjačky nedokážu odmerať celkovú kapacitu batérie. Ani v manuáli ani na stránke výrobcu sa nič podobné nepíše.

Tak čo potom ale displej ukazuje po prepnutí kde sa zobrazuje hodnota v mAh?

Po prepínaní medzi jednotlivými funkciami na displeji dôjdeme do bodu, kde sa zobrazuje hodnota, ktorá udáva, koľko sa nabíjačke podarilo do batérii natlačiť pri jej nabíjaní. To ale samozrejme závisí od toho, akým štýlom bola batéria predtým vybíjaná.

Taktiež neplatí, že ak Vám mód ukazuje už nejaké posledné percentá baterky tak batéria je so svojou kapacitou na nule. Ide skôr o jej výstupné napätie, ktoré klesne pod určitú hranicu, už ju nie je možné v móde používať.

Preto ak vložíme batériu do nabíjačky napríklad z DL stroja, ktoré tieto baterky šťavilo na vysokú wattáž (čiže vysoký odber prúdu), tak nabíjačke sa podarí natlačiť oveľa viac do jej celkovej kapacity a zobrazí sa napríklad 1600 mAh. To ale nieje celková kapacita batérie! Pri vložení batérií používaných na MTL zariadeniach dokáže nabíjačka do nej natlačiť pri nabíjaní “len” okolo 500-1000 mAh.

Preto ak vložíme plne nabitú batériu, tak nabíjačka nezmeria jej celkovú kapacitu, ale zobrazí iba 0000 mAh, pretože batéria sa nenabíjala a nabíjačka nemá tým pádom zrátané koľko mAh do nej dobilo.


 

3.  Ako správne merať celkovú kapacitu batérii Li-ion Li-pol?

Laicky v skratke povedané, nie je to len také jednoduché. Pre odmeranie celkovej kapacity takejto batérie treba využiť rôzne elektrikárske nástroje, matiku a vzorce. Na trhu nájdeme zopár prístrojov ktoré to dokážu, no ich cena nieje najmenšia vzhľadom k ich jednotnej funkcii a aj tieto prostriedky vyžadujú isté rádioamatérske zručnosti.

Meranie sa vykonáva pomocou elektrickej záťaže. Bez tohto elementu nemá zmysel merať celkovú kapacitu batérie. To znamená, že na batériu musí byť pripojené elektrické zariadenie/odpor/záťaž podľa typu baterky a jej vlastností, kedy sa pomocou jej vybitia a vzorcov dokáže odmerať celková kapacita batérie.

Pre názornú ukážku ako takýto kúpený hotový merač vyzerá:

 

Pokiaľ by niekoho zaujímalo dopodrobna, ako také meranie vyzerá s reálnymi výpočtami, tak pridávam odkaz na ČLÁNOK kde sa takému to meraniu celkovej kapacity batérii SONY VTC5A venoval VAPERNEST.


 

4. Záver

Týmto článkom som samozrejme nechcel nikoho uraziť, chcel som len napraviť povesť týchto batérií a vyvrátiť teórie, že nabíjačky Golisi dokážu zmerať celkovú kapacitu Li-ion batérii. Taktiež som chcel poznamenať, že tieto batérie nie je doma možné odmerať pomocou multimetra.

V prvotnom pláne som chcel takýto merač doma zostrojiť/zakúpiť a všetky 4 batérie LG HG2 ktoré doma používam otestovať. Zároveň som chcel pre pokoj na duši otestovať zopár aj na VK sklade. Nuž nedostatok voľného času tento plán zrušil.

Z mojich skúseností vo svete elektrotechniky (aj keď to teda nemám ničím podložené) si myslím, že reálne tieto batérie môžu mať odchýlku tak 100-300 mAh z uvádzanej celkovej kapacity od výrobcu. Akýkoľvek iný výsledok by ma veľmi prekvapil. Preto si myslím, že tento článok môžem zakončiť touto vetou:

“Batérie HG2 od výrobcu LG, ktoré majú kapacitu 3000 mAh, sú plne funkčné a kvalitné, pričom spĺňajú všetky parametre dané výrobcom a potreby každého Vapera. Môžem potvrdiť za Ďulu, že tieto batérie dodávajú známe veľko-obchodné firmy, ktoré tak ako my jednoznačne dodržujú správne skladovanie a manipulovanie s nimi a nestoja im na sklade, pre čo najväčšie zachovanie parametrov a kvality batérie.”

Ďakujem za pozornosť, prajem pekný zvyšok dňa. (Jakub)

5 komentárov k “Vape batérie – mýty o kapacite

  1. jankamirhb píše:

    Mě (a nejen mě samotného jak vím :D) by zajímal Váš názor na následující :
    Mám několik baterií, všechny údajně stejné “řady” (LG HG2). Všiml jsem si, že baterii co jsem si koupil musím častěji nabíjet než moji dva roky starou baterii stejného typu zakoupenou u konkurence. Nějak jsem to neřešil dokud jsem si nekoupil novou smart nabíječku, protože stará mi bafla.
    Stará baterie (od konkurence, dále “Baterie #1”) při nastaveném cut-off voltage v modu na 3,15V měla naměřenou dobitou kapacitu baterie 2700-2800mAh, baterie kterou jsem zakoupil (dále “Baterie 2”) při stejném nastaveném cut-off voltage (které se mimochodem vždy shodovalo jak na modu tak v nabiječce – obě zařízení hlásily stejné napětí) mělě z 3,15V do 4,2V naměřenou dobitou kapacitu baterie 2000mAh max.
    Poté jsem se dostal k několika bateriím také LG HG2 jenom každá byla jinak zabalená (tudíž předpokládám že je z jiné distrubutorské sítě), za což děkuji Ďulovi.
    Jedna byla stejná jako ta, kterou jsem si zakoupil (bílá plastová krabička, lesklá šedá nálepka) (dále “Baterie 3”)
    Poté byla baterie v papírové krabičce a na sobě bílou nálepku (Dále “Baterie 4”), poslední baterie byla “volná” (bez krabičky či polepu, krom tedy samozřejmě klasické hnědé “bužírky”, kterou všech pět baterií mělo) (dále “Baterie 5”), která se na první pohled naprosto shodovala se starou Baterií 1.
    Nižé uvedené hodnoty jsou naměřené na nabíječce baterií Golisi S2 při cut-off voltage v modu 3,15V tak jak jsem je zasílal Ďulovi :
    Baterie 1 = 2677mAh
    Baterie 2 = 1952mAh
    Baterie 3 = 1999mAh
    Baterie 4 = 2771mAh
    Baterie 5 = 2772mAh
    Všechny baterie byly zatížené stejným stylem (stejný výkon, +- spirálka stejného odporu, stejný mod, běžné reálné používání) a obdobné výsledky vycházely vždy po každém nabití s odchylkou max 100mAh. Při snížení cut-off voltage na 3.0V se naměřená nabitá kapacita nijak závratně nezvedla (+ 50-150 mAh)
    Věřím, že tohle mé laické měření dokazuje, že baterie “2” a “3” jsou buďto defektní, nižší kvality a/nebo jakkoliv jinak kompromitované. Neudávám, že měření je přesné, ovšem kontinuálně se u baterií 2 a 3 vyskytovaly hodnoty cca o 30% (700mAh +-), což věřím, že je odchylka dost velká, aby dokázala, i přes nepřesnosti v měření, že s bateriemi 2 a 3 není něco v pořádku.
    Jelikož nejsem vystudovaný elektrotehnik a celý tenhle proces byl založen pouze na mých laických znalostech a mé vnitřní logice, rád bych Vás požádal o Váš názor na mé výsledky. 😀

    • Jakub píše:

      Ahoj Jan, samozrejme cieľom článku nebolo vychváliť tieto batérie. Aj pri nich, ako pri každom tovare sa môžu od výroby dostať chybné, alebo dokonca úplne “mŕtve” batérie do obehu. Taktiež nevieš ovplyvniť koľko takých batérii sa kam dostane. No to či ich je viacej oproti inej značke, rovnakej 18650 batérie ti ale ja už povedať nedokážem. Jedine čo si myslím, tak ako som to uviedol v článku je to, že naozaj veľký rozdiel v počte chybných batérii od výroby, medzi LG a Sony nebude. Majú veľmi podobné, výrobne postupy, linky a metódy. A to viem povedať na základe toho, že tieto značky sa v elektronike stále snažia jeden-druhého predbehnúť po malých kúskoch, preto svoje výrobne procesy, štandardy a podobne, musia prispôsobiť trhu a konkurencii, či nových inovácii.

      Tvoje “merania” by laikovi mohli naznačovať, že s batériami 2 a 3 nie je niečo v poriadku, oproti hodnotám pri ostatných batériách. No treba si uvedomiť, že záťaž rovnakým spôsobom nie je to čo ty píšeš. V článku som to podobne nazval, ako väčšiu záťaž pri DL móde oproti MTL kde sa ide na nižšie Watty, len kvôli tomu aby to bežný užívateľ pochopil. (Bolo to v sekcii, kde som písal o hodnotách ktoré mi zobrazilo pri batériách z MTL a batériách z DL)

      Vybíjacia záťaž pre správne odmeranie celkovej kapacity batérie, by malo byť konštantné, s rovnakým odberom prúdu bez prestávky. To znamená napríklad, vďaka pripojeným polovodičovým súčiastkam, ako je odpor od 3,6-7,6 ohm, bude odber prúdu pri vybíjaní 0,5-1 A. (maximálne 3A). Treba brať do úvahy aj teplotu batérie, teplotu prostredia, vek baterky a podobne. Tvoje vybíjanie typu rovnaký výkon/špirálka/odpor/mod nie je správne pre odmeranie celkovej kapacity, ani keby išlo o “smart” nabíjačku ktorá by batériu takýmto štýlom vybíjalo. A to preto, lebo sú rôzne prestávky medzi poťahmi alebo ich dĺžka atď….

      Celú túto problematiky týchto batérii a s tým spojené aj rozdielne názory a skúsenosti treba otočiť hlavne na tieto “smart” nabíjačky. Konkrétne tieto Golisi ktoré sú v ponuke. Ich primárnou funkciou je batérie kvalitne a bezpečne dobíjať, či udržiavať v dobrej kondícii pre zachovanie čo najlepších parametrov batérie, po čo najdlhšiu dobu. To, že tam majú rôzne funkcie alebo iné informácie na displeji, je len marketingové lákadlo, ktoré však svojím chybným vlastnostiam a prevedeniu je úplne mimo reality a robí viacej škody ako úžitku. Majú to byť akési, doplnkové, obrazné a veľmi nepresné pre laika, avšak sú totálne nepresné.

      Ak by som išiel tvojím systémom zisťovať, hodnoty dobytej kapacity rôznych batérii na sklade, alebo ktoré vlastním ja, kde by som nepozeral teda na nameranú hodnotu, ale len aký veľký rozdiel je oproti ostatným batériám, čo by mi teda indikovalo, že niečo nie je s nimi v poriadku, tak by som to tiež takto bral. No lenže prečo potom batérie ktoré som požíval v páre a len v DL mode, stále pri 62W, žhavil som dokiaľ ma mod pustil, dokázalo jeden deň do nich dobiť 1400mAH a na druhý deň už ale 2400mAh? (Údajne podľa nabíjačky Golisi S2)
      No to je skôr otázka na výrobcu ako na kohokoľvek iného.

      A z takýchto podobných skúsenosti vychádza celý môj názor, ktorý v skratke znamená to, že tieto nabíjačky majú byť používane na to na čo sú určené. Bezpečné a kvalitne dobitie článkov, alebo ich vypnutí pri zvýšenej teplote alebo po dobití, pri rôznych ochranných prvkov ktoré majú a ktoré rôzne lacné alebo staršie mody a mechaniky nemajú, alebo sú uvedené, že majú, no prevedenie takýchto dobíjacích ochrán môže byť pri každom mode, mechanike, značke veľmi diskutabilné. (I keď ja sám primárne dobíjam batérie v mode, niekedy aj rýchlo-nabíjačkou)

      Toľko teda môj názor a objasnenie, znova k tejto téme, na tvoj komentár a výsledky 🙂

  2. ĎURU píše:

    Ja chcem ako (ne-elektrotechnický) správca e-shopu len dodať, že batérie (ako i väčšinu hardware) už roky nakupujeme u najväčších a oficiálnych EU distribútorov. A to až tej úrovne, že: občas píšem priamo výrobcom ohľadne dostupnosti produktov v EU. A príliš často sa opakovala odpoveď: “Ak to nemajú XY, inde to mať nebudú. XY je totiž náš najsilnejší EU partner”. Preto som zhodnotil, že tieto veľkoobchody budú seriózne.

    I tak som však chcel nejako reagovať, tak najnovšie sme vzali na sklad HG2 batérie od iného, tiež oficiálneho distribútora, a nájdete ich ako samostatný produkt. Rozlíšite ich už na prvý pohľad tak, že tieto budú balené nie v zatváracom puzdre, ale v papierovej hnedej krabičke (viď aj prvá foto v tomto článku pre porovnanie).

    Odpoveď na Janov komentár nechám niekomu viac elektrotechnickému.

    A ešte, keďže sa za projektom Vapeklub stále plazia nejakí neprajníci združení okolo iného shopu (či priamo v ňom pracujúci), a občas sa tu objavia hlúpe komentáre (ktoré ale nikdy nemažeme), tak ozrejmím. Nikdy som sa nikdy nenazýval odborníkom a už vôbec nie všeznalým odborníkom na všetky témy okolo vapingu. Baví ma marketing, logistika, blogovanie, bavia ma príchute (aj to väčšinou len tabakové) a MTL atomizéry. Ostatné témy idú mimo mňa a pri tom množstve produktov na vape trhu je to pochopiteľné.

    Osobne užívam jednu batériu 3 roky, je mi jedno aká značka, drží pri MTL od rána do večera, a tým pre mňa osobne téma batérií hasne. Oživí sa len v prípade, že chytím podozrenie, že by sme mali nadajbože dlhodobo predávať niečo nekvalitné.

  3. Boddah83 píše:

    Existujou i chytré nabíječky, které dokážou kapacitu změřit. Funguje to na stejném principu jako psal autor článku. Nabíječka baterii nabije do plna, následně ji vybije pomocí nějaké zátěže (odporu) určitým vybíjecím proudem až na nějakých 2,8V. Následně ji opět nabije a přitom změří, kolik mAh se tam podařilo natlačit.
    Ano, není to úplně přesné a většinou to ukazuje o trochu míň než udává výrobce, ale určitě se tím dá zjistit, jestli má baterie o několik set mAh míň nebo ne.

    • Jakub píše:

      Presne tak, takéto nabíjačky začínajú niekde okolo ~50€. Pomocou nich je možné už reálne zmerať kapacitu batérie, kde môže byť odchýlka (podľa môjho názoru) najviac tak 10%. Záleží samozrejme od konkrétnej nabíjačky a výrobcu, či nastavenou hodnotou vybíjacieho prúdu, ktoré je vhodné nastaviť niekde medzi 2,2V až 2,8V.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.