Biela Noc 2024 a reklama na tabak: príbeh pokračuje

Čaute vaperi. Aktuálne je október 2024 a ja som extrémne zaneprázdnený. Najradšej by som tejto kauze vôbec nevenoval čas. Nuž pre historické účely tu prilepím tento zápisok, ktorý vznikal narýchlo, text som zachoval surový.

Biela Noc 2024: reklama na tabak ukrývaná za umenie


Milý denník!

Aby si pochopil kontext, môžeš si v rýchlosti pripomenúť reportáž z 2023. Hotovo? Tak poďme na to.

Príbeh

V piatok 11.10.2024 som šiel s kamošmi na pivo, motať sa po centre Košíc. Až tu sme zistili, že dnes je Biela Noc, hoc tomu nič nenasvedčovalo. Oproti predošlým ročníkom bolo ľudí po meste málo, podobne ako atrakcií. To svedčí o úpadku tejto pseudokultúrnej akcie, no tento príbeh je o niečom inom.

Prechádzali sme absolútnym centrom Košíc – okolo sochy Immaculata – keď tu zrazu hľa, atrakcia tabakovej spoločnosti British American Tobacco. Presne tej spoločnosti, o ktorej som blogoval minulý rok. Opäť reklama na ich zariadenie Glo. Detičky boli opäť prítomné a tešili sa zo svetielok a pary, veď Biela Noc je akcia bez vekového ohraničenia. Tentoraz tu aspoň nebol agresívny showroom, ten presunuli do baru Meduza o ulicu ďalej. Máš sa tu odfotiť, označiť Glo na instagrame a ísť si do Meduzy vyskúšať to ich fajčítko. Nejaké opatrenia oproti minulému roku teda vykonané boli.

A tak reku, samozrejme že si spravím pár fotiek a videí, keď už sa hrám na dokumentaristu. Zdalo sa mi, že na mňa ktosi zazerá, zrazu aj SBSkár dramaticky vykrikoval: “Fotiť sa tu môžu len nad osemnásť rokov”.

Naozaj mi ani vo sne nenapadlo, že som netrpezlivo očakávaný a niekto práve stláča akési núdzové tlačidlo.

Už sme kráčali Hlavnou ulicou ďalej, keď tu zrazu ide oproti nejaký pán, zastavuje nás a pýta sa:

– Tak čo, páči sa toho roku?
– Nič moc, inak my sa poznáme?
– No my vás poznáme, minulý rok ste o nás písali.
– Som celebrita? Ja som Juraj.

Zoznámenie plné lásky. Tak nejak to začalo. Nechcem v tomto článku používať priamu reč, lebo nechcem byť nepresný – nenahrával som a nechcem si vymýšľať. Chcel by som zapísať len obsah.

Pán pôsobil extrémne nervózne a nasrato. Pôsobil tak, že na stretnutie so mnou čakal rok. Absolvoval som dlhý, diskomfortný rozhovor, ktorého obsah nebudem prepisovať.
Slovo morálka počas neho spáchalo samovraždu.
Napríklad keď ma presviedčal, že podľa zákona je Glo elektronické zariadenie až do momentu, kedy doň niekto vloží náplň.
Alebo keď tvrdil, že deti táto reklama nezasahuje.
A Vaprio má v obchodnom centre vitrínu a tiež to vidia deti, to mi nevadí?
A ide mi o konkurenčný boj.
A ďalšie argumenty, pravdepodobne zo školenia na tému Ako zaútočiť na Ďuriho z Vapeklubu.

Vraj minulý rok žiaden zákon neporušili. Hm, potom nechápem, prečo im ležím v žalúdku.
Vraj keď chcem na ich reklamu poukazovať, mám si najprv poriadne naštudovať zákony. To je ale poriadna hlúposť, pane. Keď do vás niekto nabúra v premávke, nemôžete volať políciu kým neviete citovať zákony o cestnej premávke? A čo keď vás niekto napadne a okradne? Vygooglite si najprv znenia zákonov, ktoré porušil? Ťažko. A práve preto som sa minulý rok Rady pre reklamu OPÝTAL, či je to takto v poriadku. Nečakal som, respektíve nedúfal, že vám to spôsobí problémy.

Moje myšlienky

  1. Hranica medzi paranojou a realitou je tenšia, ako si myslíme. Ani vo sne by mi nenapadlo, že môj profil bol súčasťou školenia Glo tímu pred Bielou Nocou. Pravdepodobne visím na ich nástenkách už od jesene 2023 ako verejný nepriateľ. Nemám strach, zažil som už všeličo, no chce sa mi grcať.
  2. Rada pre reklamu sa buď snaží a je bezmocná, alebo je to len šaškárska organizácia, ktorá falošne uspokojuje rozhorčených občanov. Neviem, tak nebudem to súdiť. Zdá sa však, že moje minuloročné aktivity neboli zbytočné a nadnárodnému gigantu trochu zrazili hrebienok. Avšak ozaj len trochu.
  3. Peniaze hýbu svetom, to je otrepaná fráza. No dobrá správa je, že ak sa niekoho títo giganti boja, tak sú to obyčajní ľudia, blogeri. Nesmieme byť ticho. Je to naša morálna povinnosť. Škoda, že blogeri vymierajú a čoraz viac sú v kurze zapredaní influenceri, ktorí svoju zodpovednosť berú ľahkovážne.
  4. Niekto si možno myslí, že som celý rok slintal, aby som mohol zvádzať tento márny boj. Pravda je však úplne inde: žijem si svoj život, starám sa o seba, o svoj biznis a o túto kauzu som len nechtiac zakopol. Tak, ako denne zakopávam o rôzne veci, ktoré mi pripadajú zaujímavé, natáčam, fotím a píšem na rôzne blogy, nielen na VK. British American Tobacco môj spánok a pokoj nenarúša, nemám pre nich priestor v hlave ani v srdci.
  5. Som znechutený z toho, že napriek vyjadreniu Rady pre reklamu z minulého roka sa Glo reklama opakuje, len v mierne pozmenenej podobe. V tomto svete bezprávia a reklamnej anarchie mi pripadá najmúdrejšie tlačiť do popredia čo najviac reklám na Vapeklub. V logike: keď môžu oni, môžeme aj my. Musíme.

Záver

Rýchlo tento článok zakončme, nech sa môžem venovať zmysluplnejším veciam. Jeden môj známy to vystihol na sociálnej sieti veľmi stručne a jasne. S jeho dovolením odcitujem priamo screenshot, pretože sa so znením stotožňujem.

Biela noc 0 bodov. Reklama na chlast, cigarety a scientológiu…a LED odpad.

Áno, z tejto udalosti sa už dávno stala komerčná stoka, ktorá sa ukrýva za umenie. Nechcem si ani predstaviť, koľko peňazí sa tu otočí a najmä premrhá.

Poznámka: čo sa týka scientológie, na Bielej Noci 2023 som vskutku zažil, že nás scientológovia pozývali do ich chrámu a tvrdili, že sú súčasť festivalu. Či to bola pravda, alebo sa klamstvom priživovali, to neviem. Vošli sme tam a dokumentovali, až kým nás neprekukli a ich SBS nevyhodili. Videá som zverejnil na inom blogu, lebo sem to nepatrí, v každom prípade si dávajte pozor, aby vám títo ľudia nezničili život, dávajte pozor aj na vašich blížnych, ktorí majú sklony k naivite či potrebu za každú cenu niekam patriť.


Ešte sem šupnem dve fotky.

Na prvej vidíte prítomné deti. Vlastne ani nebolo možné urobiť záber, na ktorom by deti neboli.

 

A na druhej vidíte, ako boli nútení skomplikovať marketing ochrannými opatreniami. Na mieste už nebol Glo showroom ako v 2023, museli ste ísť o ulicu ďalej.

Nech si každý spraví názor sám. Ja som toho roku Radu pre reklamu nekontaktoval, ak jediným zásadným výsledkom je štekajúci manažérik, ktorý ma obťažuje pri vychádzke Košicami s jeho právnymi kľučkami, ktoré ma vôbec nezaujímajú. Nechajte ma starať sa o Vapeklub a blogovať o veciach, ktoré považujem za zaujímavé.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.