Marec 2022: Posúvame hranicu „Doprava Zadarmo“

Posunutie hranice Doprava Zadarmo v e-shope vapeklub.sk - Jar 2022

 

Čau, tu je Ďuri. Chcel by som vám vysvetliť tento krok.

Kto sleduje našu FB skupinu tak vie, že sa k nemu schyľovalo už dlhšie. Keď nám však vo februári 2022 prepravcovia oznámili ďalšie zdraženie služieb, konečne ma to nakoplo a je to tu:

Posúvame hranicu dopravy “zadarmo” z 30€ na 50€.

Úprimne sa obávam, ako na to budete vy, naši zákazníci reagovať. A tak píšem tento článok, v ktorom sa pokúsim vysvetliť, čo ako a prečo. Téma mi vŕta hlavou roky, vždy keď vidím, koľko eur po celom mesiaci práce v malom podniku zostalo. Možno sa vám bude v článku zdať, že odbieham od témy, ale verte mi – všetko spolu súvisí.

Ak sa vám naozaj nechce čítať, postačí táto veta:

Predávame veľa, zarobíme takmer nič.

Nebudem čakať, kým sa loď začne topiť.

Ak vás to zaujíma viac, čítajte pozorne ďalej.

Vapeklub e-shop balíky expedícia Jar 2022


 

Čo je to doprava “zadarmo”?

Skúsim to stručne objasniť. Je to marketingová praktika (nepekné slovo, ja viem), ktorá má niekoľko významov, napríklad: motivuje slovom “zadarmo” k nákupu, šetrí peniaze zákazníka, zvyšuje sumu nákupného košíka.

Posledné menované možno neznie pekne, ale má to obrovský význam z hľadiska efektivity a ekológie: Predstavte si, koľko zbytočného paliva, emisií a ľudskej energie sa ušetrí, keď spotrebitelia nakupujú hromadne, zodpovednejšie a uvedomelo. Predstavte si extrém, že by vám každý deň vozila dodávka 1 liquid. Ešte k tomu zabalený v ďalšej zbytočnej krabičke.

Tiež neznášate, keď niekto z vašej rodiny skáče do supermarketu pre každú drobnosť na nákupy za pejc evro? Mňa to teda vytáča.
Presne preto som kedysi vymyslel „flexibilnú cenu dopravy“: čím viac nakúpiš, tým viac na dopravu prispejeme, až do výšky 100%.

Ekológia a hlavne efektivita sú pre mňa zásadné významy dopravy “zadarmo” a práve preto ju uznávam a nikdy neplánujem zrušiť.

 

Nič nie je zadarmo

Ľudí už roky bavím týmto skutočným príbehom. Raz mi jeden zákazník napísal: “Doložil som si do košíka do 30€, aby ste mali dopravu zadarmo”. Po pár správach sa ukázalo, že zákazník si myslel, že pri dosiahnutí hranice 30€ nám to GLSka a Zásielkovňa vozia zadarmo…

V skutočnosti plnú sumu platí vždy predávajúci, teda e-shop. A tu sa dostávame k problému.

 

Často predávame bez zisku

Už dlho žijeme s tým, že pri predaji najpredávanejších produktov (boostery, all in one PODy) zostávame na nule. Áno, presne sem nás chceli dostať shopy s pochybno-záhadným pozadím, jednoducho tak že všetko predávajú za nereálne nízke ceny – poctiví predajcovia na to musia reagovať rovnako zlacňovaním. Ale k tomu sa ešte dostaneme.

Skutočne, ak si u nás vaper objedná 6 balení boosterov Imperia, celý náš “zisk” ide na dopravu zadarmo. A vaper má nikotín na pol roka. Nezabúdajme na krabičky, lepiace pásky a tesniaci materiál, tieto “drobnosti” mesačne zhltnú pár stoviek eur.

A viete, prečo predávame bez zisku?

 

Cenový boj na Slovensku

Občas vidím, že mudrlanti niekde videli poučku: Ak je doprava zadarmo, je zarátaná v cene tovaru!

Toto polo-logické tvrdenie mi trošku krúti mozog, ale nebudem ho špeciálne rozoberať.
Len napíšem, že u nás to tak nie je.

Na malom trhu sú ceny viacmenej plošné. Či si niekto myslí, že keď Horalka všade stojí 39 centov, niekto môže dupnúť a dať ju za euro? Fľašku liquidu za 5 eur namiesto 2,98? Asi ťažko. Tobôž nie, pokiaľ ide o online predaj, kedy si zákazníci ceny porovnávajú.

Slovenský štýl je naopak ceny podbíjať a zákazníkom sa to páči. Bežný spotrebiteľ si nedovidí ďalej od špičky nosa a nezaujíma ho viac, ako vlastný komfort a uškudlené drobáky. A rozbíja tak zdravý trh. Ale to som už rozobral v inom článku.

Skrátka, VK sa musí cenám prispôsobovať. Nikoho netrápi, že megahit prvý Caliburn stál v celej Európe 30€ a na Slovensku 23€. Caliburn ide ako rožky znie ako dobrá správa. Bohužiaľ sme ich vlastne rozdali.

Nedávno som viedol rozhovor s jedným českým distribútorom, ktorý spomenul, že vo vapeshopoch západnej EU takýto cenový boj neexistuje. Keď raz niečo má stáť 29,90€, tak to toľko bude stáť všade. Predajcovia sa pokúšajú zákazníka osloviť kvalitou a pridanou hodnotou, nie primitívnymi praktikami.

Takže nie, cena dopravy NIE JE na našom e-shope zarátaná v cene tovaru. Cena tovaru je tak nízka, ako to vyžadujú okolnosti a tak nízka, ako len môže byť, aby sme nešli do mínusu.

 

Reklamácie

Vyvrátim ďalší mýtus: Naši zákazníci si myslia, že distribútori alebo dokonca výrobcovia e-cigariet sa s nami bavia o zárukách a niečo kompenzujú. Táák určitéé.

V skutočnosti 100% nákladov na reklamácie platí Vapeklub. Distribútori a výrobcovia majú systém reklamácií vyriešený tak, aby sa to malým koncovým predajcom ani neoplatilo riešiť, kým toho nenakupujú vagóny.

Bohužiaľ bežný scenár je: Zákazník si kúpi POD, prihodí do košíka liquid či cartridge aby mal dopravu “zadarmo” a hádaj čo. Samozrejme sa POD do dvoch rokov pokazí. Je to čínska elektronika za 25 eur, takže snáď vás to neprekvapuje. Lenže na to už záručné zákony EU nemyslia.

Zákazník to reklamuje a za vrátené peniaze si kúpi najnovší model (a hintam ho našiel lacnejšie).

Suma sumárum, na jeden reklamovaný kus takého Caliburnu musíme predať 11 ďalších kusov, aby sme boli na nule.
A hádaj, koľko z tých 11 kusov vydrží dva roky.

Pri našej ústretovosti v podobe 100% uznaných reklamácií máme ďalší problém.

Keď zákazník pre predajcu predstavuje náklad namiesto zisku, niečo je zle.

 

Vapeklub je skutočný malý podnik

A tým myslím, nie je to firma č.8 nejakého pracháča, ale firma ktorú založil obyčajný nezamestnaný človek so smiešnym príspevkom z Úradu práce.

Preto som veľmi šťastný, keď vidím aký veľký sklad VK má po 5 rokoch vytrvalej práce. Že mesačne dokážeme predať vapky a fapky za desiatky tisíc eur. To možno znie super, ale čo z toho, keď predávaš takmer bez marže? Keď na konci mesiaca zistíš, že firma funguje a pracuje, aby všetko čo zarobila rozdelila medzi prevádzku a dane?

Vapeklub je skutočný malý podnik. Cieľom nášho podniku je zbavovať svet fajčenia, robiť ľuďom radosť, budovať komunitu, avšak primárnym cieľom malého podniku je zarábať a umožniť tak žiť dôstojný život každému, kto v ňom a na ňom pracuje.

 

Vapeklub chce rásť

Po zopár rokoch práce 16 hodín denne 6 dní v týždni som si uvedomil, že:

BUĎ budem do konca života pobehovať medzi počítačom a regálmi, s občasnou pomocou brigádnikov, kým ma z toho tlaku neporazí a Vapeklub skončí spolu so mnou…
ALEBO začnem zamestnávať – a tak dám tomuto malému podniku nejakú víziu budúcnosti.

Samozrejme som zvolil možnosť B. Keď mi účtovníčka vypočítala výšku odvodov, bola to studená sprcha. Ale budeme bojovať a verím, že predáme dvakrát toľko ako doteraz. Apropo, o vaše objednávky sa po novom stará Jakub, z brigádnika je dnes samostatný majster expedície, nájdete ho na adrese shop@vapeklub.sk.

Mimochodom, všetko zlé je na niečo dobré. Prečo tu asi nevznikajú nové vape e-shopy? Keď si človek zistí veľkoobchodné ceny a spraví základnú matiku, zistí že sa mu to vôbec neoplatí, keď viac zarobí v pohodlnom zamestnaní s pocitom istoty. Čas od času ma kontaktujú ľudia so zrušenými vapeshopmi, či nevedia cez nás odpredať tovar. Alebo takí, ktorí chcú vapeshop založiť a určite im pomôžem, lebo Vapeklub je tu pre každého a rozdá to najcennejšie čo má: know-how. Lebo šak vaperi sú jedna veľká rodinka, čo sa drží za ruky, že.

Moje nadšenie pre vaping a povaha vraví: Nech sa vaping rozširuje, nech čím viac ľudom pomôže zbaviť sa cigariet.
Lenže na druhom pleci sedí pragmatizmus, moje podnikateľské ja, rokmi doráňané zo všetkého toho svinstva, čo sa na trhu deje. A to vraví: Čím menej vapeshopov.
Slovensko je smiešne malý trh a koláčik je rozkrojený, predajcovia sa bijú o omrvinky. Leda že by začali všetci fajčiari zo dňa na deň vapovať, čo sa asi nestane. Ale to je iná téma.

Sklad Vapeklub Marec 2022

 

Máme všetko na sklade

Toto vlastne mala byť prvá kapitola, nie posledná.

Stále nám do e-shopu volajú a píšu ľudia, ktorí sa sťažujú, že na inom vapeshope ich “odrbali”. Že nedostali svoju objednávku o deň ani dva, ale namiesto toho dostali o 4 dni telefonát, že objednaný tovar nemajú skladom a že budú mať o 3 týždne alebo mať nebudú vôbec, či si nechcú vybrať niečo iné.

Už ma to otravuje a úprimne aj štve. Viete prečo? Lebo takéto šmejdoshopy vybudovali v ľuďoch nedôveru! Boja sa platiť kartou vopred, boja sa vôbec nakúpiť online. Volajú nám, aby sme im menovali, čo máme na sklade a čo nemáme.

V skutočnosti máme na sklade všetko, čo sa dá pridať do košíka. Píšem to kade tade po webe, aj keď asi zbytočne. Prijatý tovar vždy prepočítavame a nastavujeme presné počty. Áno, v jednej objednávke zo sto sa stane omyl aj nám – môžu za to technické bugy a úprava objednávok v kombinácii s našou nepozornosťoi.

Podstatné je, že držanie fyzického skladu tovaru, ktorý expiruje(šťavy) či technicky zastaráva(hardware) je obrovská investícia.

Preto si myslím, že takto dostupný tovar má právo byť trošku drahší, ako keď nejaký predajca vystaví na web pol sveta a po vašej objednávke začne tovar zháňať.

“Lacno a kvalitne” neexistuje. Napriek tomu sa snažím ceny držať tak nízke, ako sa len dá.


 

Záver

Jasné, že mám obavy, ako na posun hranice dopravy “zadarmo” budú ľudia reagovať.

Časť našej klientely je však tak inteligentná, chápavá a vďačná, že by som mal byť v kľude. Pokiaľ si člen skupiny a sledovateľ nášho FB, Instagramu či blogu, viem že ťa posun dopravy “zadarmo” neodradí.

Lenže podstatnú časť našich zákazníkov tvoria ľudia, ktorých som nikdy na sociálnych sieťach nevidel. Jednoducho hľadajú kvalitné služby, rýchle dodanie, cenové výhody a čo najlacnejší vaping. Práve kvôli nim som krok Doprava zadarmo od 50€ tak dlho odkladal v záujme hesla “Lacný a dostupný vaping pre každého”.

Avšak nedá sa pracovať zadarmo ani vŕtať diery do vlastnej lode. Verím v silu komunity aj rozum ľudí, verím že spolu dokážeme trh udržať zdravý.

Teším sa, ak ste to dočítali až sem. Verím, že vám článok tému objasnil, ale aj niečo dal. Do života. Vážne.

Prosím, dajte vedieť v komentári, aké pocity vo vás vyvolalo posunutie hranice dopravy “zadarmo”. Alebo ak nie komentárom, dajte vedieť objednávkou.

15 komentárov k “Marec 2022: Posúvame hranicu „Doprava Zadarmo“

  1. Furo píše:

    Ahoj Ďuli. Cením si tvojej snahy a taktiež obdivujem tvoju trpezlivosť s VK a celkovo s podnikaním na slovensku (a predpokladám, že nie som jediný). Súhlasím podnikanie na Slovensku je des a hrôza. Osobne sa ti vôbec nečudujem, že si podvihol hranicu dopravy „zadarmo“ z 30€ na 50€. Myslím si, že to je stále viac než prijateľná hranica vzhľadom k tomu, aký VK je malý. Minulý rok (približne v tomto čase (+-5 dní)) som si objednal prvú objednávku od Vás. Od vtedy sa s vami držím a som viac než maxiálne spokojný. V tejto situácií môžem s istotou a bez zábran povedať, že kvalita masívne prevyšuje kvantitu, a už len z toho dôvodu podporujem tvoje rozhodnutie o podvihnutí hranice. A podľa mňa, nie som jediný, ktorý ťa bude podporovať v tvojich rozhodnutiach. Predsa len, ide ti len o dobro VK a jeho komunity. To si treba ceniť, a to si cením. 🙂

    • ĎURU píše:

      Ďakujem-e za milý komentár. Vážime si tvoju vernosť. Tvoju obľúbenú príchuť máme už na ceste 🙂 Cez týždeň zasvieti zelené Na sklade. Nech sa Ti darí.

    • Tibor Príbor píše:

      Držím palce, aby si normálne fungoval a niečo z toho aj mal. Sám som donedávna poskytoval istú službu a viem, čo všetko obnáša férovo podnikať a ešte pri tom zarobiť. Verím, že väčšina zákazníkov to dokáže pochopiť a akceptovať.

  2. Majo Brandejs píše:

    Ahoj Ďulu,
    tvoj krok je iba vyústenie situácie, ktorá je okolo nás. To že si zdvihol hranicu je krok, ktorý sa dal očakávať a si ho stále zvažoval. Prišiel deň „D“. Ja s tým absolútne nemám problém aj keby vôbec nebola doprava zadarmo. Uvediem príklad od „zeleného mužíčka“. Kupoval som telku za XXXX (4-ciferná suma) euro a za dopravu som zaplatil. Žiadne že doprava zdarma. Chcel som telku tak som neriešil. To isté platí u teba. Nikdy neriešim dopravu. Som názoru toho nič nie je zadarmo a vždy to niekto musí zaplatiť. Držím palce a hlavne aby si vydržal. Ostanem verný tvojmu shopu aj keby čo bolo. Veľa zdaru a pary.

  3. potancok.ivo píše:

    Nazdar. Podporujem tento krok. Presne tak ako bolo hore napísané väčšie firmy a za drahšie tovary si vedia pýtať peniaze za dopravu a nerobí im to žiadny problém. Ja som tak isto chcel začať s vapeshopom ešte predtým ako som som prišiel na VK.. no po pár týždňoch zisťovania vecí čo a ako a keďže som mal dosť roboty som sa na to vysr… takže chápem čo všetko si to vyžaduje (minimalne v tých začiatkoch) a držím palce v ďalšom fungovaní obchodu
    PS: kľudne si doplatím dopravu pri ďalších objednávkach lebo vždy objednávam tak okolo 50€ (aj pre pokoj v rodine) 🙂

    • ĎURU píše:

      Zdar. Díky moc za podporu. Aj za príbeh o vapeshope, keďže tému spomínam v článku. Buď tomu dáš veľkú investíciu alebo celý svoj život.. a ani jedno ešte negarantuje nejaký úspech.

  4. MS píše:

    Ahoj, pekne si to vysvetlil, za mna by si mohol zrusit uplne dopravu zadarmo. Je tosluzba a v tvojom shope velmi rychla takze tych par eur nie je taka palka aby to niekoho odradilo. Pridana hodnota je to co drzi stalych zakaznikov a to robis dobre. Len tak dalej

    • ĎURU píše:

      Ďakujem ďakujem :)) Úplné zrušenie zatiaľ v pláne nie je, uvidíme ako sa situácia s cenami dopravy vyvinie v ďalších rokoch.

  5. Fallen píše:

    Ahoj Ďuri,
    Úplne a bez výhrad Ťa podporujem a rozumiem. Viem, ako si rozmýšľal a trápilo Ťa, keď si vôbec zavádzal hranicu, že to musíš urobiť.
    Už vtedy som Ťa podporoval a navrhoval som dať hranicu od 50€.
    Ja si vážim tvoju prácu, vytvoril si fanklub(VapeKlub) vaperov, ktorí sú skvelí ľudia, ktorí kedykoľvek poradia, pomôžu.
    Tvoja vlastná ústretovosť je úžasná a komunikácia s Tebou samím je perfektná, neskutočne tvoje rýchle reakcie a odpovede.
    Mám pocit, že sa venuješ len mne samému, a si tu len pre mňa.
    Za mňa samého a možno by aj viacerý súhlasili, že úplne zrušiť hranicu a proste mať dopravu stále hradenú. Mne za to VapeKlub stojí. Vytvoril si super komunitu vaperov.
    Ja som prvý nákup urobil u Teba a odvtedy som ti tiež verný. Nebudem klamať, stalo sa, že som chcel niečo, čo som žiaľ u Teba nenašiel, vtedy som to kúpil inde. Ale všetko čo chcem a nájdem tu v mojom naj Vapeklube, kupujem u Teba Ďuri, a vždy aj budem. Ja by som aj dal nejaky „bakšiš“, ale to sa nedá.
    Veľmi som si VapeKlub obľúbil, samozrejme aj Teba Ďuri, vďaka Tvojmu prístupu a pocitu, že sa venuješ naozaj len mne.
    Budem Ťa vždy podporovať a nakupovať len tu, a som rád, že taký skvelý eshop vôbec existuje, vďaka Tebe.
    Prajem Ti veľa energie a veľa trpezlivosti s nami zákazníkmi.
    A samozreme VEĽKÉ ĎAKUJEM.

    • ĎURU píše:

      Jej, ďakujem za tento milý komentár. Nepreháňaj to, budem sa červenať 😀 Kiežby bol každý taký vďačný. Popravde sú ľudia ktorým som venoval 10x toľko ako tebe a ešte som nakoniec bol za zlého 😀 Ale to je súčasť práce. Nech sa darí aj tebe. Mimochodom, tvoj obľúbený shortfill by tu mal byť do 5 dní :))

      • Fallen píše:

        Ahoj Ďuri, už som napísal svoj koment na tému doprava, ale teraz Ti chcem poďakovať za RÝCHLE doručenie objednávky. Len som nevedel nájsť miesto, kde toto ďakujem mám napísať. Ďakujem aj za vzorky, už sa na ne chystám:)).
        Ja už Facebook nemám, ale veľmi som Ti chcel dať najavo, že si cením, že mi skoro vždy pribalíš nejaký darček a ja si to vážim a chcem to dať najavo a aj to vyjadriť.
        Naozaj som nenašiel miesto, kde ti napísať ĎAKUJEM.

  6. Filip píše:

    Cauko. Ako už bolo spomenuté vyššie či nižšie, aj keby bola doprava zdarma od 100€, tak ma to určite neodradí nakupovať na vapeklube ďalej. Držím palce nech sa ti darí čo najviac. Ďakujem za to že sa tak o nás staráš 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.